Tuesday, December 27, 2011

success


alhamdulillah..
sekolah sy mencatatkan keputusan yang membanggakan dalam pmr 2011 baru2 ni..
kenaikan peratus lulus dan bilangan pelajar yang mndapat straight a's meningkat... dan sekolah mndapat lonjakan saujana..

alhamdulillah...
syukur..
tiada yang dapat terucap dan bermain di minda ini selain drpd ucapan syukur...

tp..masih ada debar di hati ini..bgaimana pula dgn anak2 2012...
Ya Allah..sesungguhnya perjuangan dalam mendidik anak2 ini masih belum selesai..
tabahkan hati ini...
kuatkan semangat..

smg apa yg kita ajar kpd anak murid kita...itulah 'bekal' kita pada suatu masa yg akan tiba jua kelak...

2012..smg lebih bercahaya...=)

Saturday, October 22, 2011

Tuesday, October 18, 2011

petunjuk...


apabila Allah mempermudahkan sesuatu urusan itu..yakin itulah petunjuknya...

Friday, September 30, 2011

Sunday, September 18, 2011

petunjuk hati...





istikharah...................................... =)





Sunday, September 4, 2011

cuti raya..

assalamualaikum wbt...salam aidilfitri..

cuti raya kali ni...bersambung ngan cuti sekolah....

bagi saya..ada yg best...ada yang tak best.....

yang BEST nyer...

hari pertama..mcm biasa..balik umah nenek kat kl...jalan raya lengang...x bnyk kereta pun. Ini menunjukkan bahawa ramai orang kat kl ni sbnarnya pghijrah2 dari tmpat lain...serious best bawa kete..he..

walaupun raya kat sini...tapi aktiviti tahunan mmbakar lemang pasti ada...tu yg uniknya...=)

pagi2 raya..pi solat raya...kali ni time solat raya..rasa syahdu sgt..entah kenapa..sy terbayang kaabah sewaktu solat...sy terbayang ramai umat islam mengelilingi kaabah..subhanallah....sy membayangkan umat islam pasti akan mencapai kemenangan suatu hari nanti...ya Allah...tak tahu kenapa gambaran itu muncul....

air mata bergenang..mengalir dalam diam....

saya terkenang..rasanya tidak cukup amalan di bulan ramadhan yang lalu...saya tidak tahu amalan mana yg diterima oleh Allah...Ya Allah..rasa kerdil sangat...

tetapi..perasaan dan gambaran ketika solat raya baru-baru ni...tak tergambar rasa....saya tidak pasti bgaimana perasaan itu....adakah tahun hadapan saya masih dapat merasai perasaan itu....

waktu khutbah..

imam berulang kali mengatakan aidilfitri membawa mksud kembali kepada fitrah..hari kemenangan bagi umat Islam..yang telah berjaya melawan hawa nafsu...

Saya berfikir..adakah sy telah berjaya mengharungi madrasah ramadhan kali ini???

yang tak bestnye..boleh pule saya sempat tertidur beberapa saat sewaktu khutbah raya..ish..mgkin sb malam itu sy tdur lewat mmbntu emak..hu..

balik solat raya...kami sekeluarga menjamah makanan di atas meja..

dan bersiap-siap untuk ke kubur..

Di muka pintu umah nenek, makcik telah menyediakan 3 buah bakul daun pandan untuk dibawa ke kubur..satu untuk arwah atuk...satu untuk arwah nenek..satu untuk arwah ayah....Kereta2 dibahagi2kan untuk menziarah kubur yang mana dahulu...dan kami akan membuat rotation dari satu kubur ke kubur yang lain...

Usai membaca yaasin dan doa...emak berkata sesuatu pada ayah..dalam hati....ada air yang mengalir di pipi...Pipi saya turut basah kali ini...Ye..saya merindui ayah...Semoga arwah ayah tergolong dalam golongan yang beriman..Amin..

Kemudian..kami menziarahi kubur atuk dan nenek..

Benarlah menziarahi kubur..menginsafkan kita..mengingatkan kita akan 'kehidupan akan datang'..

Tetapi..yang TAK BEST nye..ada yang tidak menutup aurat sepenuhnya ketika menziarahi kubur..ada juga yang tersalah kubur kerana terlalu lama tidak menziarah....ada juga yang masih boleh menghisap rokok di atas kubur....Ya Allah...bukakanlah pintu hati kami ke arah kebaikan...

Pengisian hari raya diteruskan..

Pulang dari kubur..semua sanak saudara berkumpul...beratur menunggu giliran..untuk bersalaman...sayu lagi raya kali ni...tahun ni kakak saya last beraya sebagai single..kerana penghujung tahun ni insya Allah kakak saya akan berkahwin.. Thun hdpn tdk pasti dia beraya bersama kami atau bersama keluarga mntua.. Saya doakan kakak saya bahagia selalu..dan mndapat suami yg baik...amin...

zaman menerima duit raya sudah berlalu..kini..saya pula yang sibuk mengisi sampul untuk menghulurkan kepada sepupu dan anak sdara yang makin berkembang biak tu..he...tidak kisah berapa isinya..asalkan kita ikhlas memberi..teringat..agaknyalah macam nilah perasaan saya ketika masih kecil dulu..sibuk mengumpul duit raya..dari satu rumah ke satu rumah..he..

tetapi kini..agak jarang kanak-kanak datang beraya beramai-ramai..mungkin hiburan di tv ketika di hari raya dan internet menyebabkan anak2 kecil lebih suka terperuk di rumah..tak best,kan...ada juga sesetengah rumah yang 'menutup' pintu apabila kanak2 lalu...

jangan bimbang tuan rumah..rezki yang kita ada..tidak akan berkurang dengan kehadiran kanak2 ini..layanlah mereka dengan baik.. Nabi Muhammad S.A.W pun sukakan kanak-kanak..=)

dan BEST nye lagi raya kali ini..raya kedua..kami menziarahi pula sdara di melaka. Dari petang sampai malam..sempat juga beraya 3 buah rumah...maklang sedih bile teringat arwah ayah..tmbahan pule, mklang pun dah tdk berapa sihat..Semoga maklang sihat selalu..Walaupun jauh..kami sentiasa doakan keluarga di sana. Walaupun arwah ayah telah tiada..tetapi persaudaraan itu akan berkekalan..insya Allah..

dan..TAK BEST nyer..hari ni hari ahad..esok sudah mula persekolahan...oh tidakk...keje sekolah masih prlu disiapkan...hu......

Akhir kata...salam aidilfitri sekali lagi..seribu kemaafan dihulur andai ada tersilap kata dan bahasa...

Semoga kalian berbahagia bersama keluarga tersayang di hari lebaran ini..manfaatkan masa bersama especially yang tidak tinggal serumah bersama ibu dan ayah...

wassalam...



Monday, August 22, 2011

Raya?????

erm.................................


hari raya????

duit raya???

kuih raya???

baju raya???

kasut raya???

kerusi raya???

hantu raya??

solat raya???

lagu raya????


yang mana yang paling best?????


* post saje2..he..cume trfikir..xde pule duit puasa, baju puasa, kerusi puasa, dll...haih....

apa2 pun...jom kejar ramadhan 10 mlm terakhir....maaf zahir dan batin buat semua sahabat...=)






Tuesday, August 16, 2011

zapp....

"..... i miss this moment..."



" dah lah tu arni..baliklah...." gurau rakan skrja... " kena bawa bantal n tilam ni...."

sy lihat jam di dinding.... dah mnnjukkan pukul 5..

Ya Allah...sering kali sy lewat balik ke rumah...sy bukan sengaja balik lewat..sy bukan suka2 tnjuk rajin di sekolah....jika diikutkan hati nurani sy..memg sy nak balik aje ke rumah tepat pukul 1.40 pm....

tetapi.....

ada bnyk bnda yg perlu diuruskan....ada bnyk prkara yg perlu dilihat...ada bnyk prkara yg perlu diperbuat...kelas tmbhn utk ank2 yg dahagakan ilmu...tgkatkan prstasi sekolah...lncrkn ursn peperiksaan...ya Allah..kdg2 x terkejar...

Ya Allah..sy takut amanah yg diberi..sy tdk dpt memikulnya dgn baik.... saya tidak mahu sy disoal kelak..mrkh koko yg msh blum dkmaskini....report yg masih tak di'report'...aduh...

Konflik diri.....

di rumah..ada seorg emak yg keseorangan di wktu petang..mujur ada ank2 buah yg brbgai ragam..peneman emak di rumah...

" emak..baru nak balik ni.." itulah rutin harian sy....report bila nak balik ke rumah....di kala itu jg sy pasti akan mndgr .." erm..elok2..jgn lewat sgt.."...hu...maafkan diri ini....

sekarang...bulan puasa mnjelma...

sy cuba sedaya upaya..memksa diri ini pulang ke rumah sebelum kul 5..tutup mata kerja yg x hbis2 tu...

start enjin...balik....

ada hati yg prlu dijaga di rumah...

sy msti tlg masak utk juadah brbuka...biarpun diri ini masih bertatih dlm memasak...

"....emak..terima kasih krn mmahami diri ini..."

sy tdk mahu mnyia2kan emak yg masih ada di depan mata....

teringat..sebuah hadith rsnya..(maaf,jika trsilap)

beruntunglah orang yg masih mmpunyai kedua ibu bapanya tetapi dia tidak menyia2kan mereka..

zapp~ trsntuh hati ini...

"Ya Allah..rahmatilah kedua ibu bapaku..seperti mana mereka mengasihiku sewaktu aku masih kecil.."

Amin...

syukur~ kerana masih diberi peluang untuk menabur bakti pada seorang insan yang bergelar E.M.A.K ...=)




............... arni ....................


.............. sebarkanlah ilmu walaupun sepotong ayat .................









Wednesday, July 27, 2011

IQRA'...Bacalah....


سُوۡرَةُ العَلق

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ (١)
خَلَقَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مِنۡ عَلَقٍ (٢)
ٱقۡرَأۡ وَرَبُّكَ ٱلۡأَكۡرَمُ (٣)
ٱلَّذِى عَلَّمَ بِٱلۡقَلَمِ (٤)
عَلَّمَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ

Surah Al Alaq, 96 : 1-5


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), (1)
Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; (2)
Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah; (3)
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan; (4)
Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (5)

** Terjemahan perisian dari http://www.quranexplorer.com










Bergetar junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W sewaktu menerima wahyu pertama ini.. Siti Khadijah yang setia, wanita solehah menenangkan suami tercinta..Tidak dapat saya gambarkan bagaimana keadaan ketika itu.....Wahyu yang baru diterima mengundang pelbagai rasa...

IQRA'..Bacalah....Satu kalimah yang menggetarkan jiwa....


Entry kali ini, mengajak kita semua 'membaca'....Adakah kita semua tidak tahu membaca???

Seorang guru ketika ingin menyampaikan ilmu, menyuruh anak muridnya membaca. Mengapa?? Agar mereka lebih faham...

Melalui pembacaan, minda akan ligat berfikir..pemikiran akan meningkatkan kekreatifan...

Bacalah...perhatikan apa yang ada di sekeliling...

IQRA' !!!! Bacalah !!!!!!






Sedikit perkongsian yang dipetik daripada Laman Muslimah Optimis...iaitu...dalam kehidupan ini, kita perlu ingat TIGA...

Tuhan
Ibubapa,
Guru-guru,
Al-Quran..

Jangan membelakangkan Allah swt dalam setiap perlakuan kita,
Sentiasa memuliakan ibu bapa yang banyak berkorban untuk kita,
Jangan lupakan Guru yang mengajar tulis baca,
Dan Jadikan Al-Quran sebagai teman rapat kita..


Wallahualam...





Sunday, July 3, 2011

kembang mewangi....


Bunga itu...
kembang mewangi...
cantik dipandang....
menyejukkan hati....

Bunga itu..
kadangkala...
ada kumbang yang menyinggah....
ada rama-rama yang menghinggap....

Bunga itu...
terus berkembang mekar....
menjadi tarikan si gadis...
peneman tatkala hati dibuai resah.....

Itulah fitrah kejadian si bunga..
berkembang...mengeluarkan haruman...menghasilkan manisan....
tanpa henti-henti berzikir memuji Pencipta...


arni : "lihatlah kepada alam..kadangkala ada makna tersirat yang perlu difikir...".



Saturday, July 2, 2011

Petunjuk itu dari Allah...

Bismillahirrohmanirrohim....

28:56

"Sungguh, engkau (Muhammad ) tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk "


Petunjuk itu dari Allah..kita..sebagai hambaNya..perlu sentiasa berusaha...dan berusaha...

Teringat ceramah sempena Isra' dan Mikraj oleh Ust Jauhari kat sekolah tadi....peganglah konsep REDHA..... iaitu .... ada sesuatu di sebalik sesuatu.....

Apabila kita diuji..itu maknanya Allah masih sayangkan kita....

Jangan cepat putus asa...kerana Allah menjanjikan syurga kepada siapa yang berusaha berbuat kebaikan....=)


" Jika tidak dapat MENGAJAR...BELAJAR.....jika tidak....MENDENGAR....jika tidak.... SUKA....Janganlah jadi golongan yang kelima iaitu menolak sahaja..maka akan binasalah dia.."
(maaf, sy x ingat hadith mana..)



okla....nite..78:9....salam....=)

Tuesday, June 21, 2011

usaha + doa + tawakal = kejayaan



assalamualaikum..
sahabat-sahabat...=) hari ini saya nak berkongsi lirik lagu Hamba Mu. Semoga kita sentiasa bertawakal kepada Allah setelah berusaha...p/s: Saya sangat suka lagu dan lirik lagu ni...Thumbs up to Edry KRU.. (^_^) v


Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku
HambaMu Allah
HambaMu Allah

Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus asa

Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

chorus...


=)

Saturday, June 18, 2011

alhamdulillah...

malam ini..saya berasa seronok..syukur....

Ya Allah..ada hikmah yang tersembunyi.....

Bantulah diriku ini...Permudahkan....=)

Sunday, June 5, 2011

peringatan buat diri...

wahai diri yg lemah..
wahai diri yang bnyk kekurangan..
wahai diri yang imannya turun naik...

muhasabah diri...
jgn beremosi yang keterlaluan..
tingkatkan keimanan..
taat selagi tak bercanggah...
berbincang dan kemukakan pendapat jika tidak bersetuju..
fahamkan situasi..terangkan keadaan....
kerna..
mungkin ada yg tidak memahami...
jelaskan....

wahai diri ..
kuat..kuat...kuat.....

ya Allah...
ampunilah hambaMu ni...
"Tunjukilah kami jalan yang lurus.."
"hablumminallah...hablumminannas.."


..... arni ......

.... sebarkanlah ilmu walaupun spotong ayat ....

Tuesday, May 31, 2011

sesuci kain putih.......

" myra tak nak turun...myra tak nak turun...."

myra menjerit-jerit dari tangga...

" tokwan jahat...myra tak nak kawan tokwan...myra nak kawan dengan syaitan..."

hanan memandang myra dari bawah...

" myra...mei cik hanan cite mcm cerita kurma aritu nak..."

hanan cuba memujuk myra..tiba-tiba myra turun dari tangga dan duduk menghadap hanan yang ketika itu baru sahaja solat..

" myra..jom ikut cakap cik hanan...astaghfirullahala'zim.....astaghfirullahala'zim...astaghfirullahala'zim..."

myra bangun. " cik hanan..myra nak pegi ambil air...nak padamkan api.." cik hanan terkesima.

beberapa minit kemudian, myra datang dengan mukanya dibasahi air.

" myra..kenapa mira basuh muka?? "

" yelah..myra nak lawan api.." subhanallah..hanan faham bahawa syaitan itu dari api.mgkin pernah diceritakan di sekolahnya.

Hanan menghadap myra. Senyum. " Myra..myra..cik hanan nak cite kisah nabi adam..."

Myra tekun mendengar. " Myra, dulukan sewaktu nabi Adam diciptakan..seluruh makhluk..malaikat duduk sujud kepada Nabi Adam..tapi ada satu je yang tak mahu sujud..."

" Klu myra nak tahu..itulah iblis yang myra sebut tadi...dia tak nak sujud kat Nabi Adam sb dia kata diperbuat daripada api..sedangkan nabi Adam dari tanah. Lalu Allah pun murka kepada iblis. Iblis berjanji kepada Allah..yang dia akan menghasut manusia berbuat jahat supaya manusia sama-sama masuk neraka.."

" myra tahu tak neraka dan syurga tu apa.."

" neraka tu tempat orang jahat..syurga tempat orang baik.." myra menjawab...

" ha..pandai pun...dekat syurga..apa yang myra nak...semua akan dapat...myra nak apa kat syurga..??" hanan cuba memancing myra..

" ha..myra nak coklat..myra nak buah durian...tapi myra nak pisau juga sebab nak buka buah durian tu.." myra senyum sambil matanya membayangkan buah durian...

hanan tersenyum. " boleh myra..kat syurga..myra boleh minta apa sahaja..myra xyah mnta pisau..nanti Allah bagi buah durian yang siap terkopek dah...myra makan je..best tak??"

giliran myra pula tersenyum. " tapi kan myra..kat neraka...tempat iblis..syaitan... panas sangat....cuba myra tengok api kat dapur, kalau kena kat myra..sakit tak.."

myra angguk..mukanya tunduk..

"myra nak tau tak...kat neraka kan..kalau myra nak minum...nanti myra kena minum air panas..bila masuk kat tekak..nanti melecur tekak myra...pastu kalau myra nak makan..nanti myra dapat makan..tapi kan buah myra ada duri banyak...kalau makan, nanti habis luka leher myra.. nak tak??? " hanan bertanya myra. Cepat-cepat myra menggeleng. Taknak.Ada wajah ketakutan pada myra.

Hanan bercerita lagi.." Myra tahu tak..klu kat neraka..iman tak boleh jumpa mak..jumpa ayah..jumpa tokwan..jumpa cik hanan..nanti myra cakap..mak, ayah, tokwan...myra takut duduk kat sini...myra nak ikut mak,ayah,tokwan... myra nangis..myra panggil orang yang myra sayang. tapi myra dengar suara..tak boleh..tak boleh jumpa!!! keras bunyinya..garang suaranya..sebab waktu myra kat dunia myra taknak dengar cakap mak..myra taknak dengar cakap ayah..myra taknak dengar cakap tokwan.. myra nak kawan dengan syaitan..emak, ayah, tokwan, cik hanan sume tak boleh tolong myra..." cik hanan bercerita dengan nada suara yang sedikit keras. Cik hanan memandang myra. Myra tunduk..Tiba-tiba hanan terdengar ada sedu..Ya Allah ..si kecil Myra menangis. Teresak-esak. Myra takut. Hanan memeluk myra.

" Myra..myra takut masuk neraka yer.." Hanan bertanya myra. Myra mengangguk. Air mata masih mengalir.

"Myra sayang mak..sayang ayah..sayang tokwan..sayang cik hanan..kan..??" Anggukan myra laju.

" Hmm..klu macam tu, myra minta maaf balik kat tokwan..." Myra bingkas bangun. Bergegas ke dapur mencari Tokwan.

Dari luar, hanan dapat mendengar myra meminta maaf dekat tokwan. Tokwan memujuk myra. Hanan tersenyum..

" Ya Allah. semoga anak kecil ini menjadi anak yang solehah..lembutkan hatinya Ya Allah.." Hanan berdoa dalam hati. Tersenyum. Itulah anak kecil...SESUCI KAIN PUTIH... kita yang mencorakkannya...kita lah yang akan dipertanggungjawabkan kelak...


p/s : kisah benar yang telah diolah...=) smg bermanfaat.


... arni .............

....... sebarkanlah ilmu walaupun sepotong ayat .....

Monday, May 23, 2011

cerita kehidupan...

apabila dua hati bersatu..
dengan lafaz sakinah...
satu akad..satu janji...
maka lahirlah sebuah kehidupan lain..
yg mmbenihkan rasa sayang..
yg membuatkan diri bahagia..
itulah yang digelar anak....

anak kecil ini..
tidak mengenal erti kehidupan..
apa itu hidup...apa itu rasa cinta..rasa benci...
dunia yg mncorakkannya..
klu hitam..maka hitamlah..
klu putih..maka putihlah..

anak ini membesar..
ikut acuan ibubapanya..
ikut acuan 'dunia'nya..

cabaran..dugaan...
yang mematangkan diri...
yang mencorakkan kehidupan..
suka..duka..sedih..gembira...
ada lawan..ada kawan..

wahai anak..
pilihlah yg mana intan..yg mana kaca..
bersahabatlah dgn org yg baik...
berdoalah agar dipertemukan dgn orang yg ikhlas...

bersabarlah wahai anak..
kdgkala apa yg kamu tdk sukai..
itulah yg membawa kebaikan kpdmu...

bersabarlah wahai anak..
Allah itu maha Adil..
kadangkala Allah tidak makbulkan doamu kerana Dia tahu apa yg terbaik untukmu...
yakinlah ada hikmah di sebaliknya...

bersabarlah wahai anak...
jadikan kehidupan sebagai jalan mencari redha Ilahi..
tingkatkan ilmu..
tuntutlah ilmu..
jgn malas..
jgn segan..
sentiasa berusaha ke arah kebaikan..

bersabarlah wahai anak..
kebahagiaan pasti menjadi milikmu....
selagi mana kamu masih berpegang kpd ALquran dan Sunnah Rasulnya...

Monday, April 18, 2011

Thank you Allah...

Syukur alhamdulillah....
Walaupun diri ini sering alpa..tetapi Allah sentiasa mengingatkan...
dengan ujian..kita akan kembali kepada yang Maha Pencipta..

Syukur Alhamdulillah...
Apabila kita berdoa .."Ya Allah berikanlah ku kekuatan.."..kita akan semakin hebat diuji..tapi itulah membuktikan Allah makbulkan doa kita sb dengan ujian..kita akan jadi kuat dr segi mental..jiwa..dalaman...

Saya yakin doa itu adalah senjata mukmin..

Dengan doa dulu..saya dikelilingi rakan yang baik...kerana doa saya..memiliki sahabat yang baik...dari saya start nak masuk u..sampailah sekarang...

bagi saya..jika kita nak jadi baik..pilih sahabat yang baik...kerana ada pendapat mengatakan jika mahu melihat akhlak seseorang..lihatlah akhlak rakan2nya...walaupun tidak semestinya sama tetapi pasti ada juga iras2nya..bagai seorang penjual minyak wangi yang bau wanginya pasti melekat pada rakannya..

jd..entry kali ni sy nak ucap terima kasih kpd sahabat2 sy..

school: G.I.G, alpharian, 1a2, 2 amal, 3 arif..

matrix: alfa,ziha,linda,la,da..Practikum 2H7 ...

u: aini,emi,saadah,tikah,k.zati,k.syafa,shikin,syad...hanis..k.azla..

keje:rai,saly,yati,engku,k.azni,fir, sc teacher,jiran2 dlm bilik guru...he

blog:toss..all my followers..thanx for you support..

aq:aliza, farrah..shbt2 seangkatan...

teambinainsan@msq: ust asri,k.nor,imah,alang,a.zali,k.ju,izani,adik2 (yuhaizat,atia,dayah,miftahul,fiqh..n ..adik2 yg x smpt brprgram brsama lagi)

emfas@pmium...(cerdik,comel,ceria..)

and special thanx to my beloved family.. especially EMAK..=)

opps..to my beloved students.. 1bs (2009), 3dk (2010),3 eh (2011)..dan sume anak murid yg teacher ajar...

<3 u all......

... u.k.h.u.w.a.h. f.i.l.l.a.h .......

Wednesday, March 30, 2011

minggu pendidikan pencegahan dadah (PPDa)


assalamualaikum..

lama sudah jari jemari ni tak menari di sini..

baru-baru ni..saya dan anak2 STAR saya membuat preparation untuk hr pelancaran minggu PPDa...

berlatih menyanyi...membuat model....melukis poster..membuat buku skrap...

anak2 ini rupanya bersemangat menyanyi....malah yg bukan STAR pun nak join..terharu saya..he..terima kasih ye sayang2 semua...


.... pelajar mewarna poster dan membuat model.....





tahun ni..alhamdulillah..saya mendapat anak2 SLAD yang boleh memberi komitmen terhadap kelab...

maybe sebab kbnyakan ahli2 SLAD tahun ni ialah pelajar yang saya sudah kenal ketika mereka form 1...dan ada juga yang saya ajar mereka pada tahun ni..jadi hubungan tu menjadi semakin rapat..senang nak berkomunikasi....dan bkerjasama...

dan pada tahun ini juga..sy mendapat kerjasama sepenuhnya drpd guru penasihat PROSTAR, kak majam n hasnidar... dan pnyelaras PPDa, kak liza..., kaunselor.. ajk ppda yg lain...pntadbir..

alhamdulillah...Allah mudahkan urusan saya...dalam kesibukan dan kesusahan...ada kelapangan dan kemudahan ( al insyirah )...bak kata kak mazlinda..jiran bilik guru saya..." Arni ni runner.." hu...



pelajar berlatih menyanyi lagu tema PPDa
.....semangat betul..he......


**********************************************************************

hari ni..hari orientasi slad n prostar..sy panggil mereka STAR...comel kan nama tu..he...

mula2 sikit je yang join..lama2 dapatlah kumpul 21 orang pelajar...

bagi saya..tidak kisah sedikit..asalkan berkualiti...

dan hasilnya.. dalam masa lebih kurang 2 jam setengah..anak2 STAR ini berjaya menyiapkan model..carta..buku skrap n poster....

saya rasa sangat seronok....hebat anak2 STAR ni....

saya yakin... tahun hadapan pasti STAR akan lebih 'hot' di sekolah saya sebab selepas STAR PPDa buat pameran..ramai yang menawarkan diri untuk join... tapi xleh lah tahun ni yer sb pendaftaran sudah dibuat..insya Allah tahun hadapan boleh yer..tp ingat..

saya amat mementingkan KUALITI bukan KUANTITI pelajar....


.......Hasil kerja anak2 STAR....

itu sahaja nak citer untuk entry kali ni....nnti sy cite lagi yer... "cuba cite..cuba cite.." teringat cite kak limah...he..

ok..salam....

"1Malaysia membanteras dadah"..tema tahun ni... =)

Sunday, February 27, 2011

saya mahu kembali ceria !!!



sAhAbaT2..... jom kembali ceria.....
senyum selalu.....
positive thinking !!!
chaiyok2 !!! ganbate !!!
he..... ( ^ _ ^ ) v



* entry kali ni..khas utk memberi semangat kpd diri sendiri..=p

jumpa lagi...assalamualaikum....=)


...... arni ..........

....... sebarkanlah ilmu walaupun sepotong ayat ........



Wednesday, February 16, 2011

ckgu maher zain.....



"cikgu maher zain..!!!" seorang pelajar tersengih-sengih memanggil saya...
saya menoleh...la..diri saya digelar cikgu maher zain..hmm..sabo jela....=)

pelajar ni saya tidak mengajarnya pun..tetapi pelajar ini sangat ramah dan rajin menegur saya...

pada mulanya saya agak pelik juga mengapa pelajar ini memanggil saya begitu..rupa-rupanya..pelajar ni membuka blog saya..dan mendengar lagu maher zain...he..

itu kisah pelajar A..

Sekarang ni saya sedang mencuba kaedah baru..untuk memasang muzik apabila pelajar-pelajar sedang membuat latihan..dan lagu yang dipasang..of course la maher zain...plus nasyid sikit2...=p..

ada yang suka..sehingga jatuh hati pada lagu maher zain....alhamdulillah..drpd dengar lagu entah apa2...

ada yang mengintai2 dari luar apabila saya memasang lagu di dalam lab...

ada juga yang kata lagu tu mengantuk..dan menyuruh saya memasang lagu lain....

saya hanya tersenyum dan berkata dalam hati.......ni laptop saya..suka hati saya la nak pasang lagu ape.....he....at least ada unsur-unsur dakwah dan nasihat yang saya cuba sampaikan..

insya Allah..=)

p/s: teknik ni bergantung kpd pelajar2..sama ada mereka sukakan muzik atau tidak...

Wednesday, February 9, 2011

... ya allah...


... Ya Allah....
kuatkanlah imanku....
berikanlah aku kesihatan yang baik..
agar diriku ini sentiasa kuat dalam melaksanakan perintahMu..
agar diriku dapat menjalankan amanah yang telah diberikan..

..Ya Allah..
diriku ini insan yang sangat lemah..
dayaku terbatas....
berikanlah diriku ini kekuatan dalam menghadapi cabaran dan dugaanMu..

..Ya Allah..
ku tahu Engkau sedang mengujiku dengan ujian kesihatan dan masa..
semoga Ya Allah..segala ujian ini akan mendekatkan diriku denganMu Ya Allah....

.. amin ....

Sunday, January 30, 2011

BST 3 : Zaman apakah kita???



" Zaman Jahiliyah ialah zaman di mana pada ketika itu ramai manusia yang minum arak, berzina, wanita ditindas, diperlakukan seperti binatang, maruah wanita dipijak, anak-anak perempuan dibunuh, berjudi merata-rata, orang yang lemah ditindas.." saya teringat ustazah dan ustaz memberi pesan ketika saya di alam persekolahan...

Kini, saya sudah menginjak ke alam yang lebih dewasa...saya lihat keadaan di sekeliling saya....setiap hari saya pasti dapat melihat dan membaca di media massa tentang kes bunuh, kes dera, berjudi,kes zina, anak-anak kecil dibunuh..

Jika dulu hanya anak-anak perempuan dibunuh, kini tidak kira jantina, anak-anak dibuang, dicampakkan ke lubang najis, dilonggokkan bersama sampah-sarap yang penuh dengan kebusukan dan ulat..anak-anak yang tidak berdosa ini ada juga yang diletakkan di hutan, tepi-tepi jalan...dibiarkan beralaskan tanah..beratapkan langit..hujan dan panas..binatang-binatang seperti anjing liar yang sentiasa kelaparan mencari mangsa sentiasa berkeliaran...anak-anak ini hanya dibiarkan berseorangan tanpa ada rasa belas kasihan daripada si 'ibu bapa' yang tidak sah ini...tanpa ada rasa malu dan takut kepada Allah yang menciptakannya...

Tidak takutkah mereka akan balasan di alam yang kekal abadi kelak??

Saya berfikir lagi.....jika dulu di zaman jahiliyyah kes zina berleluasa...saya menarik nafas ... beristighfar....kini di mana-mana sahaja juga berlaku zina..kes khalwat boleh dikatakan setiap hari...si isteri A bersama si suami B...si suami A bermain cinta dengan si gadis C... si isteri B bermain mata dengan si teruna C...

Lihat sahaja di tempat-tempat awam...remaja tanpa segan silu bermadu kasih...ketika di dalam tren lrt pun tiada perasaan malu...saya pula yang rasa malu melihat mereka...

Jika dulu, kita memanggil zaman itu adalah zaman jahiliyyah ..kini..apakah gelaran yang sepatutnya kita berikan kepada zaman ini??? super jahiliyyah??? or zaman jahihiyyah moden???

Saya berfikir lagi....teringat pertanyaan dan perbincangan dengan seorang sahabat...

"adakah dulu , manusia tiada kitab sebagai rujukan dalam kehidupan???"

"Sudah pasti ada...kerana sebelum kedatangan Al-Quran, sudah ada kitab Taurat, Zabur, Injil...tetapi kenapakah masih ada masalah sosial pada ketika itu?? Jawapannya adalah kerana pada zaman jahiliyyah ..mereka tidak berpegang kepada kitab pada ketika itu...

Kita berbalik kepada masalah pada zaman ini...kenapakah masalah sosial banyak berlaku malah lebih dahsyat lagi????? Jawapannya juga adalah sama iaitu kerana .....manusia tidak mengambil kitab iaitu ALQURAN sebagai rujukan dan pedoman dalam kehidupan......!!!!! " sahabat menjelaskan....

Ye..Alquran dan sunnah Rasulullah itu adalah WASIAT kepada kita...

Alquran itu bukanlah hanya untuk disyairkan atau dilagu-lagukan sahaja tetapi Alquran itu perlu diambil pengajaran daripadanya...



" ..Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.."
(An-nahl) 16: 78



Gunakanlah pancaindera yang Allah anugerahkan kepada kita agar kita berfikir dan terus berfikir..



" Tunjukilah kami jalan yang lurus " Alfatihah 1:6




amin....


...... arni .......

....... sebarkanlah ilmu walaupun sepotong ayat ......


Sunday, January 23, 2011

masa yang terlalu cemburu......


" eh, kalau pukul 1220 pm..hari ahad, maknanya tengahari ke malam..?" saya bertanya abang saya..

" kalau pm maknanya tengahari la..kalau 1220 am, maknanya dah hr esok,isnin.." kata abang saya..

haa..yeke..ya allah ..saya sudah tersilap..saya ingat ke 1220pm hari ahad maksudnya 1220 tengah malam karang...baru saya terfikir..klu dah tengah malam..maknanya dah hari isnin..adoi...saya terus menjadi kelam kabut..sb due date 1220pm hari ahad...saya lihat jam di dinding pukul 11 20...maknanya hanya tinggal beberapa minit sahaja lagi due date nya tiba..kertas2 di atas meja berselerakan...ya Allah...permudahkanlah urusanku...saya terus taip dan menaip...akhirnya tepat pukul 1204 saya berjaya meng'upload' asgnment ..fuh...alhamdulillah....

Dalam bulan satu ni, kehidupan saya memang amat sibuk dan tidak berapa konsisten..badan yang letih..dan kerja yang datang bertimpa-timpa menjadikan kadangkala saya berasa 'longlai' seketika..

baru sahaja habis menghantar asgment..saya perlu meneruskan lagi usaha menyiapkan urusan kelas dan kerja2 pengurusan pula...Blog pun tak sempat update... Dalam masa yang sama, saya juga tidak boleh mengabaikan famili..rakan2 dan anak murid saya...Ilmu masih perlu dipelajari...Ya Allah..saya rasa macam nak pengsan.....hihi..

Saya berharap...Allah berikan saya kekuatan..semoga saya akan terus kuat...dan semoga bulan 2 nanti saya akan lebih bijak membahagikan masa...



" Demi masa..sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian..kecuali orang2 yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran...." 103


Semoga Allah mudahkan urusan saya...


" Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.." 94: 6



..... arni .....

..... sebarkanlah ilmu walaupun sepotong ayat ........



Sunday, January 2, 2011

2011 : gedung ilmu + kerja


Rasululullah s.a.w bersabda:

" ku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan tersesat selama-lamanya selagi mana kamu berpegang kepada kedua-duanya iaitu kitabullah (al-quran) dan sunnah rasulNya.."

Hidup berpandukan Al-Quran dan sunnah...

Sedang berusaha ke arah mencintai ilmu.. Hidup beralquran...2011: gedung ilmu (dunia n akhirat ) + kerja sebagai ibadah ...

insya Allah...

bacalah post di bawah juga..=)

Related Posts with Thumbnails