Sunday, September 4, 2011

cuti raya..

assalamualaikum wbt...salam aidilfitri..

cuti raya kali ni...bersambung ngan cuti sekolah....

bagi saya..ada yg best...ada yang tak best.....

yang BEST nyer...

hari pertama..mcm biasa..balik umah nenek kat kl...jalan raya lengang...x bnyk kereta pun. Ini menunjukkan bahawa ramai orang kat kl ni sbnarnya pghijrah2 dari tmpat lain...serious best bawa kete..he..

walaupun raya kat sini...tapi aktiviti tahunan mmbakar lemang pasti ada...tu yg uniknya...=)

pagi2 raya..pi solat raya...kali ni time solat raya..rasa syahdu sgt..entah kenapa..sy terbayang kaabah sewaktu solat...sy terbayang ramai umat islam mengelilingi kaabah..subhanallah....sy membayangkan umat islam pasti akan mencapai kemenangan suatu hari nanti...ya Allah...tak tahu kenapa gambaran itu muncul....

air mata bergenang..mengalir dalam diam....

saya terkenang..rasanya tidak cukup amalan di bulan ramadhan yang lalu...saya tidak tahu amalan mana yg diterima oleh Allah...Ya Allah..rasa kerdil sangat...

tetapi..perasaan dan gambaran ketika solat raya baru-baru ni...tak tergambar rasa....saya tidak pasti bgaimana perasaan itu....adakah tahun hadapan saya masih dapat merasai perasaan itu....

waktu khutbah..

imam berulang kali mengatakan aidilfitri membawa mksud kembali kepada fitrah..hari kemenangan bagi umat Islam..yang telah berjaya melawan hawa nafsu...

Saya berfikir..adakah sy telah berjaya mengharungi madrasah ramadhan kali ini???

yang tak bestnye..boleh pule saya sempat tertidur beberapa saat sewaktu khutbah raya..ish..mgkin sb malam itu sy tdur lewat mmbntu emak..hu..

balik solat raya...kami sekeluarga menjamah makanan di atas meja..

dan bersiap-siap untuk ke kubur..

Di muka pintu umah nenek, makcik telah menyediakan 3 buah bakul daun pandan untuk dibawa ke kubur..satu untuk arwah atuk...satu untuk arwah nenek..satu untuk arwah ayah....Kereta2 dibahagi2kan untuk menziarah kubur yang mana dahulu...dan kami akan membuat rotation dari satu kubur ke kubur yang lain...

Usai membaca yaasin dan doa...emak berkata sesuatu pada ayah..dalam hati....ada air yang mengalir di pipi...Pipi saya turut basah kali ini...Ye..saya merindui ayah...Semoga arwah ayah tergolong dalam golongan yang beriman..Amin..

Kemudian..kami menziarahi kubur atuk dan nenek..

Benarlah menziarahi kubur..menginsafkan kita..mengingatkan kita akan 'kehidupan akan datang'..

Tetapi..yang TAK BEST nye..ada yang tidak menutup aurat sepenuhnya ketika menziarahi kubur..ada juga yang tersalah kubur kerana terlalu lama tidak menziarah....ada juga yang masih boleh menghisap rokok di atas kubur....Ya Allah...bukakanlah pintu hati kami ke arah kebaikan...

Pengisian hari raya diteruskan..

Pulang dari kubur..semua sanak saudara berkumpul...beratur menunggu giliran..untuk bersalaman...sayu lagi raya kali ni...tahun ni kakak saya last beraya sebagai single..kerana penghujung tahun ni insya Allah kakak saya akan berkahwin.. Thun hdpn tdk pasti dia beraya bersama kami atau bersama keluarga mntua.. Saya doakan kakak saya bahagia selalu..dan mndapat suami yg baik...amin...

zaman menerima duit raya sudah berlalu..kini..saya pula yang sibuk mengisi sampul untuk menghulurkan kepada sepupu dan anak sdara yang makin berkembang biak tu..he...tidak kisah berapa isinya..asalkan kita ikhlas memberi..teringat..agaknyalah macam nilah perasaan saya ketika masih kecil dulu..sibuk mengumpul duit raya..dari satu rumah ke satu rumah..he..

tetapi kini..agak jarang kanak-kanak datang beraya beramai-ramai..mungkin hiburan di tv ketika di hari raya dan internet menyebabkan anak2 kecil lebih suka terperuk di rumah..tak best,kan...ada juga sesetengah rumah yang 'menutup' pintu apabila kanak2 lalu...

jangan bimbang tuan rumah..rezki yang kita ada..tidak akan berkurang dengan kehadiran kanak2 ini..layanlah mereka dengan baik.. Nabi Muhammad S.A.W pun sukakan kanak-kanak..=)

dan BEST nye lagi raya kali ini..raya kedua..kami menziarahi pula sdara di melaka. Dari petang sampai malam..sempat juga beraya 3 buah rumah...maklang sedih bile teringat arwah ayah..tmbahan pule, mklang pun dah tdk berapa sihat..Semoga maklang sihat selalu..Walaupun jauh..kami sentiasa doakan keluarga di sana. Walaupun arwah ayah telah tiada..tetapi persaudaraan itu akan berkekalan..insya Allah..

dan..TAK BEST nyer..hari ni hari ahad..esok sudah mula persekolahan...oh tidakk...keje sekolah masih prlu disiapkan...hu......

Akhir kata...salam aidilfitri sekali lagi..seribu kemaafan dihulur andai ada tersilap kata dan bahasa...

Semoga kalian berbahagia bersama keluarga tersayang di hari lebaran ini..manfaatkan masa bersama especially yang tidak tinggal serumah bersama ibu dan ayah...

wassalam...



No comments:

Post a Comment

bacalah post di bawah juga..=)

Related Posts with Thumbnails