Monday, April 20, 2009

Ice itu.... 'sahabatku'.....


Aku rasa makin bertenaga...

Aku rasa makin bersemangat..

Terima kasih
Ice...

Apabila kau bersamaku..
jiwa ku rasa seronok sangat..

Aku rasa dunia ini aku yang punya...

Aku leka dalam keseronokan apabila kau menemaniku...

Ku lupa halal dan haram..

Ku lupa dosa dan pahala...

Sehinggalah suatu hari itu....
Aku ditimpa kerunsingan...

Aku ingin kau meresap ke dalam jiwaku...
menenangkan aku...
Aku biarkan bisikan syaitan agar menelanmu lebih banyak daripada biasa..


Padahal ku tahu natijahnya..
Dirimu yang terdiri daripada
hanya beberapa % ecstacy, serbuk syiling..serbuk kayu...serbuk lampu pendafloure...

Tapi..tidak mengapa..
kau kan sahabatku....
Ice...

Tiba-tiba..aku terasa diriku kosong...

diriku melayang-layang...
Diriku sakit....
Sakit yang amat sangat....

Aku tak dapat mengawal diriku...
Di mana engkau wahai Ice...

Kau kata kau setia menemaniku...

Kau kata kau boleh menenangkan aku..


Di mana engkau sahabatku..

Dalam kegelapan itu..aku lihat..
aku masih memegangmu..
Ice..
Aku berfikir dalam kesakitan.......
adakah memang benar kau sahabatku..
Ice????
Adakah masih ada 'cahaya' untukku....









Antara contoh pil ecstacy..Awas para guru dan

ibubapa..nampak macam gula-gula atau pil biasa...
Sumber gambar :
stopthedrugwar.org



***
Ice ialah sejenis syahbu..dikenali juga sebagai ecstacy...Ia sangat berbahaya...Saya menulis tajuk ini kerana bimbang dengan gejala dadah yang berlaku di kalangan rakyat Malaysia.Perkara yang paling mengecewakan jika gejala ini semakin menular di kalangan murid..iaitu golongan yang masih mentah...yang baru ingin mengenal 'apa itu dunia'....

***Ayuh..jauhilah dadah wahai insan yang dianugerahkan akal fikiran...kerana..


Faktor yang menyumbang seseorang itu terjebak ke dalam najis dadah ialah:

a) ingin mencuba

b) terpengaruh dengan rakan sebaya
c) desakan hidup menyebabkan ingin menjadi pengedar
d) kurang didikan agama dan kawalan ibubapa



****Selain daripada itu, perkongsian maklumat yang saya perolehi sewaktu Kursus Kejurulatihan SLAD Negeri Selangor..mengatakan bahawa sekali seseorang dah terjebak dengan najis dadah..memang sukar nak rawat.....
Memang sukar nak pulih.....

"Rasanya macam 1000 kali lagi sakit daripada sakit gigi..."
"Saya rasa macam ada suara halus yang berbisik..."
" Fikiran saya kosong...seperti tidak boleh berfikir apa-apa.."

Itulah luahan penagih jika tidak mendapat 'stok bekalan' atau ketika mendapat 'stok bekalan'....


*****Fikirkanlah sekali anda tertangkap sama ada anda terlibat secara langsung atau tidak langsung..selamanya cop ANDA PENAGIH atau ANDA BEKAS PENAGIH akan bermain di bibir orang...di bibir keluarga anda..rakan anda..orang yang anda sayang...


****Keburukan terjebak dengan gejala dadah:

a) dah memang DOSA dan HARAM
b) Putus hubungan kekeluargaan
c) Pecah belah masyarakat
d) Boleh bertindak di luar kawal sehingga sanggup membunuh..kerana saraf terganggu
e) Menyebabkan penyakit spt AIDS kerana berkongsi jarum dan membawa kematian


****JAUHILAH DADAH...Semoga negara sifar DADAH 2012 menjadi kenyataan..Amin..

BELIA BENCI DADAH !!!!

1 comment:

bacalah post di bawah juga..=)

Related Posts with Thumbnails