Sunday, May 10, 2009

terima kasih emak.....



"Emak..kalau ani cakap ni mak jangan marah tau.."

" hmm..apa dia..."

"ala..mak janji dulu mak tak marah...."

" tak marah....apa dia.."

"erm..tadi dapat result pekse..markah jatuh sikit..."

"ani baca buku tak??" mak bertanya..

"baca mak, tapi agaknya ani ada confius sikit waktu exam aritu..pastu ada yang careless juga..mak tak marah,kan.."

"taklah..kalau ani dah baca buku,mak tak marah.takpelah..nanti cuba lagi.Adalah hikmahnya tu.." Mak memujuk saya yang dalam kesedihan. Saya ketika itu berada di sekolah rendah...

*******************************************

"Emak, banyaknya makanan..Lauk best-best pula tu.."Saya duduk di hadapan makanan yang kebanyakannya makanan kegemaran saya.

"Makanlah, mak tau ani lapar..yelah budak baru balik asrama.."Saya ketawa ajer sebab terharu. "Terima kasih mak..sayang mak.."

Saya makan dengan seronoknya. Rasa rindu sangat dengan masakan emak.. Sewaktu saya tinggal di asrama dulu, mak akan pastikan menelefon saya tak kurang daripada 2 kali seminggu..Sesungguhnya kasih sayang emak tiada tandingannya..

***************************

"Ani, bawa makanan lebih sikit..Nanti ajak kawan-kawan makan sama. Sian sebab mak diorang jauh.." Emak memang suka bagi kawan-kawan saya makanan tak kira dari kat mrsm sampailah kat universiti dulu..Sehinggakan waktu saya praktikal, mak akan kirimkan makanan pada kakak saya yang kebetulan mengajar di sekolah saya buat praktikal latihan mengajar.Kakak saya mengajar petang,, saya pula mengajar pagi ketika itu.Jadi 'save' jugalah budget waktu tu he....


Kini..saya dah masuk ke alam pekerjaan..Alhamdulillah,saya dapat posting dekat dengan rumah..Jadi dapatlah saya tinggal dengan emak lagi.. Walaupun saya dah besar..tapi..emak masih seperti dulu...

"Ani, kenapa ani..pening kepala ke..."

"A-ah..pening sikit jer..tak cukup tidur kot..."

Emak bangun dan mencari minyak 'Tiger balm' untuk saya.."Tulah..jangan menghadap komputer lama2 sangat..jangan tido lambat sangat..makan kena jaga..walau sibuk macamana pun, kena jaga kesihatan. Dah sakit nanti,siapa yang susah..." Mak menasihati sambil tangannya masih memicit kepala saya.

"Terima kasih Ya Allah..Engkau kurniakan kepadaku emak yang baik dan penyayang.."

Sampai bilakah saya masih dapat bermanja dengan emak saya...Sampai bilakah saya akan diberi kesempatan menatap wajahnya..membalas jasanya..mendengar nasihatnya..mendengar bebelan sayangnya...dan dapat mencium pipinya setiap kali sebelum saya pergi kerja...sampai bila...

"Ya Allah...kurniakanlah kesihatan yang baik, iman yang teguh, berkatilah rezeki mak ku..dan kurniakanlah rahmat kepada emakku.."

Terima kasih emak..Minta maaf atas segalanya..Sayang emak................

'Selamat hari ibu..." buat semua ibu2..emak2...ummi2...mummy2...mama2..dan bakal2 ibu di seluruh dunia...=)





1 comment:

  1. waaaahhh...touchingnye ayat kak ani....semoge mak2 kite diberkati Allah n dimurahkan rezeki...Amin...
    (mst maknah nangis if bace diz blog) huhu

    ReplyDelete

bacalah post di bawah juga..=)

Related Posts with Thumbnails