Sunday, February 23, 2014

Pengalaman mengandung : pART 1 - 'ngidam' and gatal-gatal

Salam...alhamdulillah masih lagi diberi nyawa dan nikmat iman untuk terus menulis dan berkongsi. Entry kali ni saya nak berkongsi cerita tentang pengalaman membawa 'cahaya' yang pertama. Alhamdulillah saya antara insan bertuah sb tidak mengalami muntah-muntah dan alahan yang teruk ketika awal2 mengandung dahulu. loya-loya sikit waktu gosok gigi tu biasalah... Masih teringat awal-awal mengandung dulu hanya suka sangat nak makan kurma maryam dan anggur. Tak boleh pergi pasar malam atau pasar raya pasti nak beli dua benda tu he..Tapi yang kelakarnya si suami pula yang sibuk teringat makan nasi arab..sampai ke shah alam pun sanggup pergi sb teringat nasi arab zaman die belaja dulu...pastu asyik nak makan keow teow pucuk paku..rupa-rupanya ada kat pasar malam Taman Samudera dekat ngan rumah saya..sampai setiap minggu juga la si suami asyik beli...yg si isteri dok kirim kurma mariam..bile dah masuk 4 ke 5 bulan...nak makan buah delima..alhamdulillah tengah musim sangat waktu tu..rzki 'cahaya' saya...=)

Buah delima....yang banyak khasiat...buah-buahan syurga...Mula-mula tak reti makan sangat sb banyak biji..bayangkan makan satu-satu mula-mula..bilo nak habes..he..pastu barulah makan banyak-banyak sekaligus.

Kurma mariyam..lagilah..antara makanan sunnah...Saya suka makan kurma maryam sb rasa die tak manis sangat..tak kering sangat..memang sedapla..dan harganya pun tak delah semahal kurma ajwa. Tapi klu dapat ajwa memang best la..
Antara khasiat kurma juga ialah boleh tambahkan paras hemoglobin and bekalkan tenaga.

Ni buah anggur..awal-awal ngandung dulu memang best makan especially yang xde biji..tapi bile dah masuk 4 bulan dah takdelah teringin sangat...oklah tu..klu tak ..budget jg tu...hihi

Alhamdulillah..rzki 'cahaya' saya...


Masuk je 8 bulan barulah saya terkena penyakit gatal-gatal kulit. Gatal-gatal tu paling teruk kena di bahagian kaki dan tangan..Kegatalannya hanya Allah yang tahu...Jenuh jugalah si suami tukang tepis tangan bile si isteri tak sedar diri menggaru..bukan apa..si suami mesti malas nak layan kerenah si isteri bile time x gatal..dok tengok kesan garis-garis kat kulit...oohh...parut juga lah kat kaki...hu..Puas la meng'google' kat internet cara nak hilangkan gatal-gatal and cari2 puncanya.. Rupa-rupanya gatal-gatal ni sindrom biasa kalau anak pertama especially boy atau anak kembar...sb hormon kita berubah ...barulah lega sikit hati ni..klu tak risau sangat sb gatal-gatal tu takut jadi macam kudis pule..Ibu-ibu boleh tengok link ni...http://drzubaidi.com/blog/?p=1202 ....blog ni sangat2 membantu..tq dr..^_^

Saya pun cubalah produk Jeslin Oil la...Bio Oil la...utk kelicinan kulit..tapi bab yang gatal-gatal tu saya beli HYDROCORTISONE kat farmasi..Ahli farmasi tu suggestkan saya pakai hydrocortisone dulu sb tak kuat sangat kesan die..klu betametasone effect die kuat sikit ..takut allergic kat baby..Alhamdulillah gatal-gatal makin berkurang....Bile time jmpa dr pun saya cite pasal alahan saya ni..die kate biasa and krim hydrocortisone tu ok and x kuat sangat...Kata-kata penguat semangat kakak di sekolah..

" Syukur arni sb kita dapat gatal2 tu waktu kandungan kita dah 8 bulan..cuba bayangkan kalau dari awal ngandung dah kena..." huhu...betul...syukur..Allah uji saya siket je....

PRODUK-PRODUK yang saya guna untuk kurangkan gatal-gatal waktu hamil :

1) mandi dengan baby bath ..x kisah jenama apa..tapi saya guna Johnson n Johnson....baby bath selalunya boleh melembapkan kulit. Klu boleh elakkan guna sabut anti-bakteria sebab kulit akan jadi kering dan lebih gatal.

2) Inilah rupa krim hydrocortisone yang saya guna. In sya Allah boleh berkurang gatal-gatal tu. Hydrocortisone bersifat 'mild' je..x sekuat betametasone. Tapi saya memang tak berani nak guna kat bahagian perut. Orang kata ok je..tapi klu boleh elak..elak je la...

3) jERSLIN OIL dan bio oil ni pada pandangan saya klu untuk hilang gatal-gatal..macam tak berkesan sangat..tak tahulah klu kulit orang lain ok ke tak..sb waktu beli jerslin oil tu orang tu kata boleh hilangkan gatal-gatal. Tapi untuk kulit saya tak berkesan sangat..tapi klu nak ilangkan parut, mgkin ok untuk guna bio oil atau jerslin oil.. 


4) Nilah ubat yang mula-mula saya guna..Calamine lotion...Ia menyejukkan tapi x ilang pun gatal-gatal tu..Rupa-rupanya ahli farmasi tu cakap calamine just nak bagi kelegaan sajer...Lorrrr...2 botol saya beli aritu..sampai putih sapu lotion malam2...dan yang jadi mangsa..of course la en suami..hihi...tq abang..

Saya masih ingat lagi..satu tahap tu macam dah rasa tak tahan sangat mggaru..rasa gatal sgt..nak tidur pun susah..macam nak nangis je..pastu terbaca surah maryam (19)..kat ayat 22-25...sungguh menyentuh perasaan saya...dalam surah tu ada diceritakan:

" Maka maryam pun hamil, lalu dia memencilkan diri dengan kandungannya itu ke sebuah tempat yang jauh " (19: 22)

" Maka rasa sakit bersalin itu memaksanya ( bersandar ) di belakang pohon tamar, dia berkata , " Alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan aku menjadi sesuatu yang tidak bererti dan dilupakan orang ! "          ( 19 : 23)

Maryam pun pernah rasa putus asa kan..apatah lagi kite yang tak tentu turun naik iman ni...

" Lalu dia diseru ( oleh Jibril) dari tempat yang rendah : " Janganlah engkau berdukacita ! Sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai ( yang dulunya kering kontang ). " ( 19 : 24 )

" Goyangkanlah batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak ." ( 19 : 25 )

Subhanallah...hebatnya cara Allah menyuruh Jibril memujuk hambanya yang solehah ni..Tak terbayang macamana Maryam menghadapi saat-saat mengandung tanpa suami di sisi..apatah lagi ahli keluarga...tapi itulah..Maryam sentiasa kuat sb..die yakin Allah sentiasa ada...

Fuh...semangat baca...ye betul..Allah uji saya sedikit sahaja..

Jad, bakal-bakal ibu..DON'T WORRY..BE HAPPY.. Allah sentiasa ada..=) and buat bakal2 bapa..sapu2kanlah krim tu kat isteri..sejuk and semangat sikit isteri nak menghadapi saat2 'kegatalan' tu...hehehe....



3 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  2. Saya pun alami gatal2 kulit, tapi lepas bersalin..doktor kata Penyakit Kulit Psoriasis huhuhu. Dah bermacam-macam ubat saya cuba,namun keadaan kulit saya tidak berubah, sehinggalah saya menemukan
    Ubat Penyakit Kulit Psoriasis yang serasi dengan saya. Alhamdullilah kini penyakit psoriasis saya terkawal.

    ReplyDelete
  3. mengandung dan alami gatal2 di perut perkara biasa,,sebab kulit kita meregangkan...kena rajin sapukan oil yang selamatlah untuk kulit kita especially for baby,saya share kan di sini Cara mengawal rasa gatal dan juga lotion organik selamat untuk ibu dan bayi

    ReplyDelete

bacalah post di bawah juga..=)

Related Posts with Thumbnails