Monday, February 6, 2012

hati yang terusik.....

assalamualaikum...salam maulidurrasul..solawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W....kali ni, saya ingin berkongsi tentang kisah perjalanan ke dusun nanding yang membawa seribu makna dalam diri saya...

pagi ahad yang lalu, emak saya mendapat panggilan daripada shabatnya yang mngatakan anaknya meninggal....dan akan dikebumikan pada pagi itu juga...lalu saya , emak dan sdara bergegas ke sana ..sekurang2nya dpt juga menenangkan kawan baik mak sy....setibanya di sana, jenazah baru shja hendak dibawa ke tanah perkuburan.Alhamdulillah..kami sempat mendengar talkin yang memberi keinsafan kpd yang mendengarnya..Kami sempat bertahlil untuk memberi ketenangan dan berdoa semoga Allah merahmati arwah...Panas tengahari yang terik, membuatkan saya berfikir bagaimanalah panas di padang mahsyar kelak..yang mataharinya hanya sejengkal dari kepala...yang pada ketika itu ada yang bermandi peluh, ada yang menggelegak kepalanya, dan ada juga yang rasa sejuk dan nyaman.......tak terbayang bgaimanalah tentang diri ini...

sewaktu hendak pulang , kami melewati sebuah kubur yang dipagarkan....di mana terdapat tujuh batu nisan ...Masya Allah..kubur itu sangat subur..daun-daun rumput menghijau..pokok ati-ati yang sukar hidup apabila cuaca panas, tumbuh dengan suburnya...Subhanallah...milik siapalah kubur ini....sangat beruntunglah pemilik kubur ini yang tumbuhan pun menghijau di atas pusaranya tatkala kubur yang lain tidak sesubur ini....kering..gersang...dan ada hanya beberapa tumbuhan yang mampu berdiri gagah...

Kami terpana seketika..Merenung kubur tadi....Ada ketenangan apabila menghadap pusara ini...Tiba-tiba datang seorang sahabat emak..." Inilah kubur anak-anak yatim yang dihimpap tanah runtuh kat Hulu Langat hari tu.." Ya Allah....bergenang air mata ini...saya masih ingat tentang berita itu...tragedi yang sungguh menyentuh hati...betapa beruntungnya anak-anak ini.....betapa tiada dosanya mereka...."Ya Allah..kerdilnya diri ini..ampunkanlah dan rahmatilah anak-anak ini..." Al-fatihah.........hati saya benar-benar terusik........

" Maka Maha Suci (Allah) yang di tanganNya kekuasaan atas segala sesuatu dan kepadaNyalah kamu dikembalikan" Yaasin, 36: 83..

No comments:

Post a Comment

bacalah post di bawah juga..=)

Related Posts with Thumbnails