Friday, July 16, 2010

......lampu isyarat........



merah...hijau....kuning........inilah 3 warna lampu isyarat..yang pernah saya tengok sepanjang saya hidup ni..

bila merah..kt kena berhenti...
bila kuning...kt harus bersedia utk berhenti..tetapi selalunya yg orang buat..bersedia untuk pecut..=)
bila hijau...kt boleh bergerak dan jalan...

macam itulah kehidupan saya hari ni...

kadangkala saya rasa saya perlu mengikut arahan warna merah..perlu berhenti atau menghentikan apa yang saya hendak buat..apa yang saya perlu cakap..apa yang saya perlu luahkan...jika itu yang terbaik untuk saya dan orang sekeliling saya..

kadangkala saya rasa perlu mengikut arahan warna kuning...perlu bersedia..maksudnya..apabila melihat anak murid yang bergurau atau yang tidak tahu jaga mulut..saya perlu bersedia untuk bertindak...supaya ia tidak terus merebak ke arah pergaduhan..
atau...saya perlu bersedia untuk menghantar sesuatu/ menyiapkan sesuatu dengan secepat mungkin sebelum masa yang ditentukan tiba..

dan..kadangkala..saya perlu mengikut arahan warna hijau...kena bergerak dan jalan.. maksudnya apabila kadangkala saya harus meneruskan amanah yang telah diberikan..walaupun masa yang diberikan tidak mencukupi..on the dot...atau perkara itu tidak saya sukai..saya harus juga meneruskannya...
atau..saya rasa arahan lampu hijau ini perlu jika ada perkataan yang tidak munasabah masuk ke telinga kita...yang boleh memeningkan...yang menyebabkan jiwa kita tidak tenteram...especially jika bukan kita yang melakukannya...just let it GO.... like a green traffic light...=)

lampu isyarat n agama

begitu juga..klu sesuatu itu memang tidak boleh dibuat atau dilarang oleh agama..contohnya tidak boleh mendedahkan aurat..tidak boleh memakan khinzir..tidak boleh meminum arak...tidak boleh berzina...kita kena mengikut arahan lampu merah..STOP...STOP TO DO IT...STOP YOUR ACTION !!

klu sesuatu itu masih samar-samar..seperti perkara syubahat...lebih baik kita meninggalkannya jika lebih menjurus yang tidak baik...seperti lampu kuning..yang menyuruh kita bersedia..

dan..jika perkara itu sesuatu yang baik..mendatangkan manfaat..kepada diri atau masyarakat..JUST DO IT....teruskan perjalananan kita..atau..jika perkara itu membawa kerosakan atau mudhorat kepada kita..JUST LEAVE IT..seperti lampu hijau....bermaksud teruskan...atau pergi...

itulah serba sedikit warna-warna lampu isyarat..dalam kehidupan saya..dan mungkin juga kehidupan anda =)

JADI..jika kita tidak mengikut aturan lampu isyarat itu..saya pasti kehidupan kita pasti tidak teratur..ibarat apabila orang melanggar lampu isyarat..yang kadangkala menyebabkan keadaan jalan raya terganggu dan kucar-kacir...

PERCAYA dan YAKIN lah pada sunnatullah.."Sesungguhnya apa yang telah Allah aturkan kepada ciptaanNya adalah yang terbaik untuk mereka..."


Wallahualam....


..... arni .....

.... sebarkanlah ilmu walau sepotong ayat .......

No comments:

Post a Comment

bacalah post di bawah juga..=)

Related Posts with Thumbnails